Voorkom claims door beelden van internet te gebruiken! | Meerte's Company
webdesign, seo, sea, google vindbaarheid, google adwords, adwords
40856
post-template-default,single,single-post,postid-40856,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-,select-theme-ver-2.1,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Voorkom claims door beelden van internet te gebruiken!

We horen het steeds vaker; klanten en relaties worden nog steeds op nare wijze verrast door claims voor het gebruik van beelden in blogs of op hun website die ze via Social Media of Google afbeeldingen hebben gevonden. Dit wordt gezien als commercieel gebruik van het beelden, waardoor de auteur recht heeft op een vergoeding voor het gebruik van het beeld. De meest voorkomende claims zijn van Getty Images en die kunnen oplopen tot zo’n € 800,- per gebruikt beeld!

Do’s en Don’ts beelden

Do’s:

  • Controleer de beelden die je op je website hebt gebruikt verwijder of vervang beelden waarvan je niet zeker bent of deze rechtenvrij zijn of vervang deze door stockfoto’s.
  • Gebruik alleen beelden / afbeeldingen waarvan jij de rechten hebt gekocht óf die rechtenvrij zijn.
  • Toestemming vragen voordat je andermans foto (of tekst) op Facebook, Instagram of je eigen website plaatst of: met bronvermelding een beroep op het citaatrecht doen
  • Embedden, indien je je aan de voorwaarden houdt. Dit kan wel belastend zijn voor je website.

Don’ts:

  • Beelden, afbeeldingen, plaatjes, video’s, muziek downloaden van internet en op je website of blog (laten) plaatsen.
  • Foto’s van een ander op internet en sociale media plaatsen.

Social Media

Wat betreft social media is die toestemming gedeeltelijk geregeld in de algemene voorwaarden. Veel van deze voorwaarden zijn zo geregeld dat werk dat eenmaal op social media staat, binnen dat medium gedeeld mag worden. Plaats jij jouw eigen werk op social media, mogen anderen dan binnen hetzelfde medium delen, zolang de bron en/of credits er nog maar bij staan. Wat niet mag, is content van social media plukken en ergens anders plaatsen, zonder toestemming. Je mag dus niet een foto van Facebook op Pinterest pinnen of een foto van Pinterest op je eigen blog plaatsen.

Gebruik veilige bronnen

Zelfs wanneer je rechtenvrije afbeeldingen via geavanceerd zoeken in Google zoekt, weet je niet 100% zeker of het beeld ook daadwerkelijk rechtenvrij is. Als je er zeker van wilt zijn of je een beeld mag gebruiken en in welke vorm deze gebruikt mag worden, dan kun je beelden zoeken via bijvoorbeeld Compfight of Photopin. Je kunt dan aanvinken of je een beeld voor redactioneel of commercieel doeleinden wilt gebruiken. Bijvoorbeeld een voor commercieel gebruik en/of en waarmee je de afbeelding nog mag aanpassen, bijvoorbeeld om er tekst overheen te kunnen plaatsen. Het werkt met Creative Commons licenties. Gebruik is gratis, naamsvermelding is altijd verplicht.

Wij adviseren gebruik te maken van stocksites zoals Nationale Beeldbank, iStock of Shutterstock waar je voor een betaalbare prijs de rechten van het gebruik van een beeld kunt kopen. Er zijn websites waar je beelden rechtenvrij en kosteloos voor commerciële doeleinden mag gebruiken zoals Unsplash, Pixabay, Raumrot, Refe en nog vele andere vergelijkbare websites.

Commercieel gebruik versus redactioneel gebruik van beelden

De tarieven per beeld kunnen variëren, namelijk of deze voor redactioneel of commerciële doeleinden gebruikt worden. Wanneer een foto wordt gebruikt ter illustratie van bijvoorbeeld een informatieve of nieuws-gerelateerde tekst, spreken we van redactioneel gebruik. Het is van belang dat de publicatie geen winstoogmerk heeft.

Per stocksite kan de betekenis van commercieel of redactioneel gebruik variëren.  Wanneer een beeld wordt gebruikt met winstoogmerk, bijvoorbeeld een flyer of product laten bedrukken met als doel deze te verkopen, wordt dit gezien als commercieel gebruik van een beeld.

Een online publicatie met winstoogmerk kan ook gezien worden als commercieel gebruik van een beeld. De foto dient bijvoorbeeld ter illustratie van een product of dienst in een webshop.

Hoe om te gaan met een claim?

Tros Radar heeft de aanpak van Getty Images al enkele jaren geleden in het vizier en heeft hierin de samenwerking opgezocht met diverse advocatenkantoren die claims afkomstig van Getty Images graag aanvechten.

Heb je een claim ontvangen van Getty Images, loop dan deze checklist door voordat je op de claim reageert!

Bronnen:
Charlotte’s Law
Tros Radar

Meerte van Duuren
info@meertescompany.nl
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.